Doe iets wat je leuk vindt

Vind jij sporten niet leuk? Zie je het als ‘moeten’, om toch iets aan je conditie te doen? Dan is het niet zo raar dat je het moeilijk vindt om te starten: je moet nog ontdekken welke sport je wél leuk vindt. Sporten houdt in dat je geniet van wat je aan het doen bent, dat je je hoofd leegmaakt, je inspant en daarna des te meer ontspant en dat het smaakt naar meer. Dat gevoel zou je in de sportschool kunnen krijgen, maar ook op de dansvloer, of op het water, of aan een klimmuur, of op de golfbaan. Als jij je sport hebt gevonden waar je graag tijd voor vrij maakt in je agenda, dan gaat de rest vanzelf.

Probeer verschillende dingen uit

Je hoeft je niet meteen bij een sportvereniging in te schrijven en ook dat sportschoolabonnement hoef je niet direct aan te schaffen. Volg eerst een proefles of ga eens kijken wat je vrienden of familieleden voor sport doen om te ervaren of het misschien ook wat voor jou is. Beoefen je een sport waar je je echt elke keer heen moet slepen? Stop er dan mee, maar ga wel opzoek naar iets anders. Je voelt je nou eenmaal beter na een uurtje sporten dan nadat je een uur op de bank hebt gezeten.

Wees aardig voor jezelf

Heb je al lang niks meer aan sport gedaan, bouw het dan rustig op. Je lichaam moet er aan wennen om letterlijk weer in beweging te komen. Het is niet erg om tijdens het sporten even rust te nemen. Je spieren kunnen zich dan herstellen, dus een pauze is zo gek nog niet. Heb je maar één keer in de week tijd om te sporten? Bedenk dan dat weinig sporten nog altijd beter voor je gezondheid is dan helemaal niet sporten. Zet je iPod op als je alleen sport, neem een vriend mee als je met z’n tweeën kunt sporten, drink genoeg water zodat je jezelf niet uitdroogt en zorg dat je de juiste sportschoenen draagt om blessures te vermijden. Sporten is leuk, maar zorg er zelf voor dat het ook leuk blijft.

Kies je sportmoment

Ken je dat gevoel als je een lange dag achter de rug hebt, dat je nergens fut meer voor hebt? Laat staan dat je dan nog wilt sporten! Als dit je bekend in de oren klinkt is het misschien een idee om wat eerder op te staan en ’s ochtends te rennen, te fietsen, te zwemmen of dat wat je graag doet. Sporten geeft een endorfineshot waardoor je veel meer energie krijgt. Als je laat op de avond sport, kan het er zelfs voor zorgen dat je moeilijk in slaap valt. Kies dus het juiste moment om te sporten, zodat je er zoveel mogelijk profijt van hebt.

Hou het laagdrempelig

Met bewegen kun je op elk moment van de dag te beginnen, want je eigen gratis personal trainer heb je binnen handbereik. Hoe dan? Stop eens een zumba dvd in je dvd-speler en dans mee in je woonkamer. Download een app voor buik- en rugspieroefeningen op je smartphone en doe de oefeningen mee vanaf je eigen yogamatje. Het is onzin dat sporten een hoop geld kost en dat je er perse de deur voor uit moet. Sporten kan zo goedkoop mogelijk en zo dicht bij huis als je maar wilt.