Sport voor iedere leeftijd

Ruim de helft van alle 55-plussers in Den Haag doet aan sport. In Den Haag zijn er meer dan 100 sportverenigingen en organisaties die sportactiviteiten aanbieden voor senioren. In ieders buurt is er dus altijd een sport die je kunt doen. De meest populaire sporten onder ouderen zijn fietsen, wandelen, dansen, zwemmen en golfen. Deze sporten kunnen ook in een rustig tempo gedaan worden en dat maakt het zo geschikt voor elke leeftijd. Benieuwd welke vereniging er in de buurt zit? Klik dan op de Sportkaart.

Maak een goede start

Helaas is het nou eenmaal zo dat hoe ouder je bent, hoe langzamer eventuele blessures herstellen. Daarom is het zo belangrijk om het sporten rustig op te bouwen. Begin altijd met een warming up en een cooling down en neem een rustpauze tijdens het sporten. Het helpt om met een trainingsschema te werken. Vraag uw fysiotherapeut of coach om een trainingsschema op te stellen waarin staat hoeveel u wekelijks mag rennen, wandelen of zwemmen en hou uzelf ook aan dit schema. Zo voorkomt u overbelasting van de spieren. Heeft u last van lichamelijke klachten, overleg dan met uw huisarts of fysiotherapeut of een bepaalde sport kwaad kan.

Denk aan alle voordelen

Senioren die bang zijn om zich te blesseren of te vallen, denken misschien een excuus in handen te hebben om niet te sporten. Onderzoek heeft aangetoond dat degenen die minder bewegen juist een grotere kans hebben om te vallen en iets te breken. Als u niet aan sport doet, neemt de spiersterkte af. Daardoor wordt u kwetsbaarder en letterlijk breekbaarder. Wat blijkt: de beste preventie om gezond te blijven is regelmatige lichaamsbeweging.

Sluit je aan bij een groep

Sporten kan heel sociaal en daardoor erg gezellig zijn. Een sport is beter vol te houden als er iemand met je mee doet. Mensen zijn nou eenmaal groepsdieren. Sluit je aan bij een wandelgroep of zwem met een leeftijdsgenoot. Sporten is een hele makkelijke manier om nieuwe mensen te leren kennen. Sporten is dus niet alleen goed voor een betere conditie, het zorgt ook voor genoeg sociale contacten.

Blijf in beweging

Krijgt u pijn tijdens het sporten, stop dan direct. Sporten moet plezierig zijn, en dat is het niet wanneer het tot klachten leidt. Vermijd blessuregevoelige sporten zoals voetbal, hardlopen en skiën. Maar voorkom ook dat u helemaal stil komt te zitten vanwege een blessure! Als u helemaal niet meer sport, verliest u per dag tot wel 150 gram spierweefsel, ofwel 4 procent van uw kracht. Iemand die normaal 50 kilo kan tillen, krijgt na twee weken absolute rust nog maar 40 kilo van de grond. Aqua-aerobics is een sport die u met de meeste gewrichtsklachten heel goed kunt doen. Is de blessure eenmaal weer voorbij, denk er dan aan om heel rustig op te starten. Uw spieren kunnen na een tijdje rust minder aan dan voorheen.